مسئول دفتر: 31805-051 | 6791 558 0915
وب سایت شخصی محمدرضا حسینا

حذف مصوبه واردات خودرو با دستکاری در بودجه

خودروهای خارجی

بحث واردات خودرو اگرچه بارها در نهادهای گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، طی روزهای اخیر شاهد دستکاری در بودجه و حذف مصوبه واردات خودرو بودیم. این در حالی است که مجلس با واردات تعداد مشخصی خودرو موافقت کرده و با وجود مخالفت‌هایی که وجود دارد.

همچنان روی بحث واردات خودرو پای حرف خود ایستاده، اما مشخص نیست به چه دلیل مصوبه واردات خودرو در متن نهایی بودجه حذف شده است. به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده و عده‌ای که از ممنوعیت واردات سود می‌برند، تمایلی به شکسته شدن انحصار در صنعت خودرو ندارند و با لابی‌هایی که انجام می‌دهند.

 همچنان به دنبال این هستند که خودرویی به کشور وارد نشود. البته در این خصوص گفته شده است عبارتی که در آن اشاره مستقیم به تعداد واردات خودروهای سواری می‌شد از قانون حذف شده اما حذف تعداد به معنی ممانعت از واردات خودرو در بودجه نیست.

با این حال این موضوع جای تامل دارد که چطور واردات ۷۰ هزار خودرو که رقم بالایی هم نیست اینچنین باعث تکاپوی عده‌ای شده است تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از واردات و حذف این بند از بودجه به کار ببرند. در این میان آنچه باعث تاسف است اینکه چرا باید مردم تاوان استفاده از محصولات بی‌کیفیت برخی از خودروسازان داخلی را پس بدهند و در حوادث جاده‌ای حتی جان خود را از دست دهند؟

خودروهای خارجی

واقعیت این است که در حال حاضر برای تولید خودروهای بی‌کیفیت شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو میلیاردها تومان هزینه می‌شود در حالی که ورود خودروهای جدید خارجی به بازار می‌تواند باعث ایجاد رقابت شود تا خودروسازان داخلی به خودشان بیایند. بررسی‌ها حاکی از آن است که از اواخر سال ۱۳۹۶ دیگر ثبت سفارش خودرو در کشور ما انجام نشده است.

آخرین مدل خودرویی که در کشور ما وجود دارد، مدل ۲۰۱۸ است. در حالی که ممنوعیت پنج‌ساله واردات خودرو خود نوعی ظلم به مردم است و این سوال در این خصوص وجود دارد که چرا باید مردم را در شرایطی اجباری قرار دهیم که از خودروهای بی‌کیفیت و گران‌قیمت خودروسازان داخلی استفاده کنند؟

اگرچه تعداد خودروهای مورد نظر از سوی مجلس برای واردات محدود است اما ورود همین تعداد خودرو هم می‌تواند روی شرایط بازار تاثیرگذار باشد. این در حالی است که اگر این اجازه داده شود که خودروهای دست دوم خارجی تا سقف پنج سال وارد کشور شود، انحصار در بازار شکسته می‌شود و حتی مردم می‌توانند با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی، خودروی خارجی خریداری کنند.

در واقع این حق مردم است که از کیفیت و امکانات خودروهای خارجی استفاده کنند اما متاسفانه برخی از خودروسازان داخلی هر آهن‌پاره‌ای را به نام خودرو به مردم غالب می‌کنند؛ چراکه در این حوزه انحصار وجود دارد و خودروسازان با لابی‌هایی که دارند، اجازه ورود خودروی خارجی به کشور را نمی‌دهند. با این حال امیدواریم قاطعیت مجلس در رابطه با این موضوع ادامه‌دار باشد تا بازار خودرو رقابتی شود و محصولاتی باکیفیت و با قیمت مناسب برای عرضه به مردم در شرکت‌های خودروسازی داشته باشیم.

محمدرضا حسینا – رییس مجمع فعالان اقتصادی

توییتر
لینکدین
فیس بوک
Email